diumenge, 18 de novembre del 2012

Tema 3 (1)

El tema 3 l'hem començat amb la lectura dramatitzada d'un fragment d'una obra de teatre: El Retaule del flautista de Jordi TEIXIDOR.
Com hem pogut veure, es tracta d'una continuació del conte popular: El flautista d'Hamelín.



A partir d'aquesta lectura, hem repassat què és la dramàtica o el teatre i hem vist que és l'únic gènere literari que té la intenció expressa de ser representat, cosa que implica que ha de comptar amb una sèrie d'elements que no necessiten la resta de gèneres i que trobareu en el següent enllaç





També hem estudiat els principals gèneres teatrals:
La tragèdia: que va néixer a Grècia, però que ha sofert força canvis. Actualment considerem que una obra teatral és una tragèdia quan ens mostra una història trista, plena de problemes i  situacions dificils, que no pot acabar bé. Normalment, en una tragèdia, moren molts personatges i, al final, els principals també ho fan.
El drama que, com la tragèdia, planteja una situació conflictiva a la qual s'han d'enfrontar els protagonistes, tot i que, de vegades, té alguns trossos que són amables, tendres, graciosos... Acostuma a acabar bé. Durant el transcurs del drama hi pot haver morts, però el final és esperançador.
La comèdia que ens explica una història entretinguda, amb obstacles que s'han de superar i se superen, amb moments graciosos i amb un final feliç. La comèdia està pensada perquè el públic s'hi entretingui.

Hem destacat, o ho hauríem hagut de fer, que hi ha molts altres gèneres que poden tenir relació amb els tres anteriors, poden barrejar-los i que, a més, tenen característiques pròpies. 

Hem vist els diversos tipus de text que hi ha a una obra de teatre:

  • Els noms dels personatges, que trobem a l'inici de l'obra, normalment amb algun tret que els identifica; i davant de cada intervenció que tenen, sempre escrits en majúscules.
  • Les acotacions, que són davant, al mig o al final de la intervenció d'un personatge i ens indiquen com ha de dir el missatge, si ha de fer algun gest, si surt o entra, quina entonació ha d'utilitzar... i que s'escriuen sempre entre parèntesi i amb lletra cursiva.
  • El diàleg: les paraules que els actors s'han d'aprendre de memòria i que s'escriuren sempre en estil directe.
I les diverses parts de què consta un text teatral.

Finalment hem arribat a la conclusió que actualment podem considerar que, al costat del teatre, hi ha altres formats que tenen les mateixes característiques.

Si saps explicar amb correcció alguna de les preguntes que trobaràs a continuació, obtindràs un positiu per al tercer control:

  1. Digues un dels elements que és necessari en la dramàtica i comenta si el vam explicar o no a classe.
  2. Investiga com acaba el Retaule del Flautista de Jordi TEIXIDOR i raona si es tracta d'una comèdia, una tragèdia o un drama.
  3. Posa un exemple d'acotació, d'intervenció d'un personatge, digues de quina obra teatral l'has tret i quina és la seva funció.
  4. Posa un exemple de la fitxa de personatges d'una obra teatral i digues de quina obra teatral l'has treta.
  5. Digues quines són les parts de què consta un text teatral i explica-les.
  6. Digues quins són els formats que podem considerar que tenen les mateixes característiques del teatre i per què.
  7. Cita un parell d'aquests altres gèneres teatrals que existeixen i explica'n un parell de característiques.
  8. Quins són els formats que tenen unes característiques semblants a les del teatre? Cita'ls i comenta'n les diferències.
D'aquest apartat no vam fer cap exercici, ni hem de tenir res apuntat al dossier.

5 comentaris:

  1. 2. L'obra de teatre és un drama.

    Yasmin 1r ESO D

    ResponElimina
  2. Si has d'investigar com s'acaba l'obra, has d¡'explicar-ho també. I has de raonar per què és un drama. Completa la resposta, si vols el positiu.

    ResponElimina
  3. Acaba resololent els problemes comunitaris i econòmics. És un drama perquè té problemes i alguna escena gracioses.

    Yasmin 1r ESO D

    ResponElimina
  4. Uix, Yasmin, que no redactes del tot bé. Fes les frases senceres: "El retaules del flautista" d'Emili Teixidor... la frase ha de començar així. Va un tercer intent i aconsegueixes el positiu ;)

    ResponElimina
  5. "El retaules del flautista" d'Emili Teixidor acaba resololent els problemes comunitaris i econòmics.
    És un drama perquè té problemes i alguna escena gracioses.

    Yasmin 1r ESO D

    ResponElimina