dimarts, 3 de febrer del 2015

La Descripció. (2a Avaluació, Tema 4)

Tot el que hi ha a continuació ho trobareu a les pàgines 180, 181 i 182 del llibre.

Aquest dies hem estat explicant la descripció. Sabem què és, tot i que no n'hem trobat una definició adequada. 
Si anem a aquest enllaç http://ca.wikipedia.org/wiki/Descripció ens trobem amb la definició que en fa la viquipèdia, que és prou acurada i correcta, que a més ens diu quin tipus d'adjectius hem d'utilitzar, quin és l'ordre que hem de seguir per fer-la, quins tipus de descripcions hi ha…

Amb aquesta informació, t'atreveixes a definir ara què és una descripció?

Una de les coses que se'ns diu, tant aquí com al llibre és que les paraules que utilitzem més quan fem una descripció són les anomenades adjectius. També hem d'afegir que les comparacions també seran importants.

Però, què és un adjectiu?
Un adjectiu és una categoria gramatical (tipus de paraula) que indica una característica o una qualitat que té el substantiu o nom al qual acompanya. Ha de concordar en gènere i nombre amb aquest nom (pàg. 100).
Però què és un nom o substantiu? És una categoria gramatical (tipus de paraula)  que designa una persona, un animal, una cosa o un concepte (pàg. 71).

I una comparació?
Una comparació és una figura retòrica que consisteix a posar en relleu les semblances entre dos referents (objectes, accions, conceptes, persones…) de manera que es pugui fer una descripció més gráfica d'un d'ells.



I ara que ja tenim clares aquestes dues coses, també hem de tenir clar que quan descrivim, què descrivim i amb què descrivim?

Però abans de pensar que tenim ja aquest tema superat, hauríem de detallar quins passos hem de fer per aconseguir una bona descripció:

Passos per a descriure bé:
1.     Hem d'observar amb atenció el que anem a descriure.
2.     Després, hem de saber-ne seleccionar els elements més importants. Els trets més suggeridors, físics, psicològics, tangibles, intangibles... aquells que ens hagin impressionat més vivament.
3.    Llavors hem de decidir com presentarem aquests elements, en quin ordre: de dalt a baix, de dins a fora, d’esquerra a dreta, del general al detall…
4.     I en aquest moment ja podem començar a redactar.
5. Quan acabem l'escrit, és molt important que el tornem a llegir, a fi de treure les repeticions innecessàries, de repassar que no ens hàgim deixat res, d'intentar corregir les faltes

Si, per exemple, volguéssim fer la descripció d'un animal, podríem fer-nos les preguntes següents:

 ü   De quin animal volem parlar?
 ü   Quin tipus d’animal és? (Domèstic o salvatge, mamífer, au, insecte, peix, etc.)
 ü   Quin és el seu hàbitat habitual? On acostuma a viure, créixer, alimentar-se…?
 ü   Com és el seu cos? (Cos, cap, potes, ull, boca…)
 ü   Com es reprodueix? Com és la seva alimentació i la de les seves cries?
 ü   Quin caràcter té?
 ü   Saps alguna curiositat d’aquest animal?
  • Podem fer una llista dels possibles adjectius que aniria bé d'utilitzar:

                   Prim, clar, fort, llarg, salvatge, àgil, curt, blanc, …
  •    I de comparacions:

                   Les seves dents són com navalles.
                   Les seves potes són gruixudes i fortes com una torre.

   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada