dijous, 23 d’octubre del 2014

El vocalisme, 1. (1a Avaluació, Tema 2)

Tot el que hi ha a continuació ho trobareu a les pàgines 41,42,43,44,45 i 46 39 i 40 i a les 67, 68, 69 i 70 del llibre de text.

Ara ja sabem quantes vocals tenim en català, tant pel que fa a grafies, com pel que fa a sons.

Tenim tantes vocals com sons vocàlics en català? Sabries justificar la resposta?

Per què creus que tenim problemes, a l'hora d'escriure algunes vegades les vocals i amb quines vocals tenim aquests problemes?

Exactament, sempre sabem quan hem d'escriure una i, perquè només la pronunciem de dues maneres diferents i no la confonem amb cap altra vocal, però amb les  os, les us, les as i les es ja ens tornem a complicar la vida.

Hi ha vegades que pronuciem u i escrivim o, d'altres pronunciem u i escrivim u, d'altres pronunciem una vocal que s'assembla a la a, però no és la a ben bé, segons la profe, que diu que no és ben bé a, però ja veus tu que a mi em sona a, que no que és la neutra[ə] i tant podem escriure e, com a i llavors ja està fet l'embolic.

Però quan tenim aquests embolics?

Fixeu-vos en aquestes paraules: sal, cel, pit, sol, sud, ningú s'equivocaria de vocal, en escriure-les, per què?
Quan ens podem equivocar, doncs?

Exactament, el problema el tenim en les vocals àtones o no accentuades. Quan trobem una e o una a atones, les pronunciem igual: mare i clara i el mateix ens passa amb la u i amb la o: supero

O sigui que necessitem regles, excepcions i tota la pesca per tenir-nos ben entretinguts. 

Començarem amb la vocal neutra: [ə].
El primer que hem d'aclarir és que no tenim regles per a tots les casos, i que gairebé totes tenen excepcions. 


  • A l'interior de la paraula: la lletra que cal escriure, ve indicada per la pronúncia que se'n fa a un altre mot de la mateixa família:


s'escriu aderivat de:s'escriu ederivat de:
blancorblancfredorfred
fagedafaigrentarrenta
francèsFrançasentirsent
PauetPaupeuetpeu
Fageda




  •  A l'última síl·laba de la paraula:

ea
noms i adjectiusacabats en [ə]els mots masculins generalment s'escriuen amb -e: moble, negre... (però hi ha excepcions: mapa, poeta, tema, problema…)els mots femenins generalment s'escriuen amb -a: faldilla, ampla… (però també hi ha excepcions: mare, classe, febre, Irene…)
verbs:
(les terminacions)
acabades en [ə] seguida d'un altre so s'escriuen amb -e: cantes, canten...acabades en [ə] s'escriuen amb -a: canta, cantava… (però hi ha excepcions:  les formes verbals corre, vine obre i omple i
els infinitius acabats en -re: perdre, seure, treure…)
estelles

  • I, per últim, tenim aquelles paraules que sempre escrivim malament, o no, però en les quals cal fixar-se bé:
català amb Acatalà amb E
afaitar
ambaixada
arravatar-se
assassí
avaluar
avantatge
avaria
davant
maragda
ramat
rancor
sanefa
sargantana
Sardenya
albercoc
assemblea
emparar
Empordà
Empúries
enyorar
espàrrec
estella
gelea
meravella
monestir
punxegut
ràfega
resplendir
sergent
se
temptejar
treball
vernís

I ara toca practicar. Heu de fer els exercicis que trobareu a la pàg. 41, 42, 43, 44 i 45, per escrit i de la manera que ja s'ha indicat a les entrades anteriors.
Si voleu fer-ne més en trobareu a: http://enxaneta.info/activitats/a-e/7

Ara que has acabat amb els exercicis, t'has adonat que hi ha un parell de regles que no han sortit al bloc, series capaç d'explicar-les?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada