diumenge, 12 d’octubre del 2014

Què pot sortir al primer control. (1a Avaluació, Tema 1 i 2)

Com que aviat farem el primer control, ara toca veure quines coses hem fet. Potser són poques, potser només ho sembla i n'hi ha més de les que espereu. Jutgeu vosaltres mateixos.    


Hem fet un total de cinc entrades al bloc, de les quals, al control només en poden entrar tres, que podeu trobar a les pàg.del llibre que s'indiquen al costat i que són:
  • L'alfabet, la síl·laba, els diftongs i els hiats. (pàg. 14, 15, 16, 17, 18, 19 i 20)
  • Síl·labes tòniques, l'accentuació 1.  (pàg. 18, 19, 20, 93, 94, 95, 96, 97, 98 i 99)
  • La narrativa, 1. (pàg. 10, 11, 12 i 13)
I a més:
  • Hem llegit la primera lectura del llibre i n'hem treballat el vocabulari i d'altres aspectes que lligaven amb la narrativa. (pàg. 6, 7, 8 i 9)
  • Hem fet dos dictats i una expressió escrita. 
Què hem de saber de tot plegat?

a. De l'alfabet, la síl·laba, els diftongs i els hiats hem de saber:
  • Quin alfabet utilitzem nosaltres i per què.
  • Què és l'alfabet fonètic.
  • Quan són obligatòries les majúscules.
  • Què és una síl·laba.
  • Què són un dígraf, un diftong i un hiat: per la qual cosa també hem de saber dividir en síl·labes les paraules. 
b. De les síl·labes tòniques i de l'accentuació hem recordat:
  • Què és una síl·laba tònica.
  • Si totes les paraules tenen només una síl·laba tònica o no. I, si és que no, en quins casos.
  • Com es subdivideixen les paraules segons el nombre de síl·labes que tenen.
  • Quan diem que una paraula és aguda, plana o esdrúixola.
  • Quan accentuem les paraules segons si són agudes, planes o esdrúixoles.
  • Per què accentuem unes paraules amb el que anomenem un accent diacrític.
  • Quants tipus d'accents tenim. 
  • I, per tant, també hem repassat, amb exercicis, l'accentuació.
c. Amb la narrativa hem après:
  • Què és la literatura.
  • Què és la narrativa i en quines formes es pot escriure.
  • Per què ara la trobem sobretot escrita en prosa i a l'època medieval la trobàvem, moltes vegades, escrita en vers.
  • I diversos elements que hi intervénen: 
  1. El tema.
  2. L'argument.
  3. El narrador.
  4. L'espai.
  5. El temps.
  6. L'estructura.
d. I de la lectura hem comentat:
  • El vocabulari inclosos els adjectius que podien qualificar els dos cavallers.
  • L'argument.
  • El tipus de narrador.
  • Les caractéristiques dels personatges que hi surten.
Per tant, l'estructura del control serà:

  • Hi haurà un dictat que serà un tros de la primera lectura que hem fet.
  • Sobre el dictat, s'hauran de respondre algunes preguntes de vocabulari i/o d'elements de la narrativa: quin tipus de narrador tenim i per què; quins personatges hi surten; com es caracteritzen…
  • Hi haurà exercicis de separació de síl·labes, d'accentuació, de classificació de paraules segons si són agudes, planes o esdrúixoles, segons si porten o no accents diacrítics, segons si s'accentuen amb accent obert o greu / tancat o agut…
  • Hi haurà una petita expressió escrita on haureu d'intentar fer el mínim de faltes possibles.
  • Hi haurà algunes preguntes teòriques sobre el que hem estudiat, que s'hauran de respondre de manera completa: quan accentuem les paraules agudes; què és un narrador extern; què és un accent diacrític…  
Recordeu que fins al dia del control teniu temps per respondre alguna de les qüestions que hi ha formulades a les entrades del bloc i que ho podeu fer de tres maneres diferents:

  • Per missatge privat enviat al facebook de Catmompou, tot posant a quina professora us adreceu.
  • Per missatge privat que heu d'enviar al mail de la professora, tot posant a quina professora us adreceu (llenguacatalanamompou@gmail.com).
  • Per escrit, donant el full de les respostes el mateix dia que feu el control i just abans de començar-lo. Recordeu que si sou del 1rA o del 1rB, la professora prefereix que empreu fulls de reutilització. 
Mai heu de respondre al bloc perquè llavors no doneu opció a respondre a cap dels vostres companys. Si ho feu, sereu penalitzats.

Aquesta feina és voluntària, cada pregunta amb una resposta completa i correcta pot augmentar la nota de l'examen d'un mínim de 0'1 punts a un màxim de 0'5 punts. També pot passar que no serveixi per a res, però mai reduirà la vostra nota.



Sort a totes i a tots. :)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada